Skip to main content

Nowości, czyli pierwszy tydzień 3 roku prawie za mną.

Pierwszy tydzień zajęć już prawie cały za mną. Trochę taki oszukany, bo wtorek był dla nas dniem wolnym, z powodu uroczystej inauguracji, na której oczywiście nie byłam. Może kiedyś uda mi się na nią dotrzeć, ale póki co nie znalazłam jeszcze nikogo kto był i mógłby mi powiedzieć, że warto, więc i w tym roku, odsypianie imprezy brzmiało znacznie bardziej zachęcająco niż zrywanie się na 9 rano do rektoratu :P
Poniedziałkowe zajęcia rozpoczęliśmy o 8, wykładem z psychologii. Trzeba było na niego dojechać niemały kawałek, ale nie żałuję, że wstałam tak wcześnie. Przedmiot zapowiada się naprawdę ciekawie, a szefowa Zakładu potrafi opowiadać w taki sposób, że aż chce się słuchać. Zawsze interesowała mnie psychiatria i pokrewne dziedziny i choć wiem, że to nie specjalizacja dla mnie, to chętnie się czegoś dowiem. Ćwiczenia także mi się podobały, widać było, że to o czym opowiada prowadząca jest jej pasją, miła odmiana po tych wszystkich asystentach, czytających slajdy. Tego dnia mieliśmy mieć także wykład z patomorfologii, ale ponieważ na auli nie było działającego rzutnika, szefowa odesłała nas do domów, nikt specjalnie nad tym nie ubolewał :D
We wtorek, tak jak wspomniałam, odsypiałam poniedziałkową imprezę, korzystając z dnia wolnego.
W środę mieliśmy kolejne zajęcia na 8 rano, powinnam zacząć się przyzwyczajać, bo w tym roku pobudki między 6, a 7 będą dla mnie codziennością...
Pierwszy dzień zajęć klinicznych zaczęłam dość niefortunnie, spóźniając się 15min na internę. Najpierw nie dotarłam na wcześniejszy autobus, bo musiałam się wrócić po fartuch, o którym zapomniałam, a później okazało się, że następny autobus, którym miałam jechać, ma 10min opóźnienia. Zabawne jest to, że mimo problemów z dojazdem, dotarłam na salę seminaryjną jako 2 z 12 osób, bo reszta pogubiła się w szpitalu :P
Zajęcia z interny zaczęły się od krótkiego omówienia regulaminu i seminarium z zakresu zbierania wywiadu lekarskiego. Później, już w szóstkach klinicznych, poszliśmy z prowadzącymi na oddział. Mojej grupie ćwiczeniowej trafiła się przesympatyczna, młodziutka rezydentka anestezjologii, która wygląda na niewiele starszą od nas, ale zarazem bardzo kompetentną osobę. Wszyscy razem poszliśmy kolejno do 3 pacjentów, zebrać wywiad lekarski. Było to nasze pierwsze spotkanie z chorymi w ramach zajęć i od razu trafił nam się piękny przegląd "typów" pacjentów.
Pani nr 1, należała do tych, które najchętniej opowiedziałyby lekarzowi/studentowi całą historię swojego życia, ledwo dała nam dojść do słowa, gdy chcieliśmy zadać jakieś pytania. Była przy tym niezwykle sympatyczna, no ale nie ułatwiała nam zadania. Pan nr 2 był z kolei z rodzaju "ja wiem wszystko najlepiej, bo czytałam o tym w internecie". Nie zabrakło więc dyskusji z lekarką, na zasadzie: "ja nie będę brał leków na podwyższony cholesterol, bo one więcej szkody niż pożytku przynoszą, a poza tym ja mam tylko trochę za wysoki" (pacjent o pokaźnym brzuchu, myśliwy, odżywiający się głównie tym co upoluje) oraz opisów, pełnym pewności siebie głosem: "miałem gruczolaka jednokomórkowego nerki" (takowy nie istnieje). Dopiero pacjent nr 3 był bezproblemowy i odpowiadał grzecznie na nasze pytania. Cieszę się, że w końcu zaczęliśmy zajęcia kliniczne, choć interna mnie nie specjalnie interesuje jako specjalizacja, to na pewno ćwiczenia będą znacznie ciekawsze niż na innych przedmiotach.
Po zajęciach mieliśmy sporo czasu do kolejnych, więc postanowiłam zrobić sobie poobiednią drzemkę, wszystko byłoby ok, gdyby nie to, że przespałam budzik i obudziłam się równo z godziną, o której rozpoczynał się pierwszy wykład z patofizjologii. Postanowiłam więc, że nie pójdę, bo jak miałabym się spóźnić 15 minut na 45-minutowy wykład, to równie dobrze mogłam zostać w łóżku. Napisałam sms-a do koleżanki, żeby dała mi znać jakby mówili coś ważnego, na co dostałam odpowiedź, że "wykładu nie ma, prowadzący nie przyszedł". Wyjątkowo dużo szczęścia miałam tego dnia :D Na zakończenie mieliśmy fakultet "Onkologia skóry", który prowadziła bardzo miła babeczka, na ostatnich nogach w ciąży. Jak na dość nudny temat, mówiła ciekawie, tak że tylko kilka razy się wyłączyłam. Dla porównania, na żadnym fakultecie w ubiegłym roku nie wytrzymałam w skupieniu dłużej niż 15min.
Dziś, tak dla odmiany, znów zajęcia na 8 rano. Tym razem ćwiczenia z patofizjologii. Te, w przeciwieństwie do wykładu, odbyły się, ale prowadząca się spóźniła, a do tego były to tylko zajęcia organizacyjne, więc już po godzinie zostaliśmy puszczeni do domów. Tym samym mam kolejny dzień wolny, może wybiorę się na poszukiwanie fartucha, wypadałoby w końcu kupić jakiś dodatkowy.
Jutro od rana (a jakże by inaczej...) czeka mnie anatomia topograficzna, której prawdę mówiąc nie mogę się trochę doczekać. To będzie śmieszne uczucie, iść do tego Zakładu po raz kolejny, po roku przerwy, na zajęcia, które są tak diametralnie innej "rangi" niż te na pierwszym roku. Ciekawe czy trafimy na tych samych asystentów. Byłoby super, ale pewnie aż tak dobrze nie będzie. W ogóle, te wszystkie operacje, w których uczestniczyłam w wakacje, uświadomiły mi jak bardzo potrzebuję takich zajęć. Moja wiedza z anatomii została całkowicie wyparta przez biochemię :(
Po anatomii czeka nas jeszcze Zdrowie Publiczne i Patomorfologia, na której pewnie będzie już trudno wysiedzieć, bo późna godzina, w połączeniu z aktualną pogoda i wstawaniem codziennie na 8 nie pomaga w koncentracji. W moim wypadku dochodzi fakt, że szkiełka to dla mnie czarna magia, więc prowadzący mogą sobie tłumaczyć jak to na ekranie widać strukturę "a" i komórki "b", a dla mnie i tak będą to fioletowo-czerwone kropki i paski. Egzamin praktyczny z tego to będzie tragedia.
Jakbym miała podsumować pierwszy tydzień, to mogę śmiało powiedzieć, że jestem bardzo pozytywnie nastawiona na nadchodzący rok (jak co roku zresztą). Przedmioty zapowiadają się znacznie ciekawiej niż na pierwszych 2 latach, a wszyscy prowadzący, których dotychczas poznaliśmy są sympatyczni i robią wrażenie takich, którzy potrafią w dość ciekawy sposób poprowadzić zajęcia :)

Comments

  1. Anonymous7/10/16

    Nie macie farmakologii?!

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kierunek Wyspy, czyli droga do stażu w Wielkiej Brytanii.

Już za kilka dni rozpoczynam ostatni rok studiów, ale jako, że lubię planować swoją przyszłość z wyprzedzeniem, moje myśli wybiegają o prawie rok do przodu, do czekającego mnie po szóstym roku stażu podyplomowego. Pozostając wierną maksymie, będącej nazwą mojego bloga ["Be brave, dream big."], moje plany dotyczące stażu wymagają trochę więcej zachodu i przemyśleń niż wybór miasta i szpitala w Polsce. Już kilka lat temu, zaraz po rozpoczęciu studiów, zaczęłam interesować się możliwościami kształcenia się za granicą. Ktoś mógłby mi wytknąć, że to niepatriotyczne z mojej strony, ale dla mnie najważniejsze jest to, aby uzyskać jak najlepszą możliwą edukację, a to gdzie będzie się to odbywać jest dla mnie sprawą drugorzędną. Swoje rozważania rozpoczęłam od Kanady, ponieważ przy wszystkich absurdach dzisiejszego świata, robi ona wrażenie bardzo stabilnego kraju, z dobrze prosperującym systemem ochrony zdrowia. Niestety, dostanie się tam na specjalizację (staż odbywa się u nich w ra

I rok w pigułce - anatomia i histologia.

Wakacje trwają w najlepsze, ledwo wróciłam z rodzinnego wyjazdu, a zaraz czeka mnie kolejny, tym razem ze znajomymi. Dzisiejszy dzień spędzam odpoczywając, ale ponieważ pojawiło się kilka próśb, stwierdziłam, że spróbuję stworzyć post, w którym podsumuję pierwszy rok studiów. Za każdym razem, gdy ktoś pyta mnie jak wyglądają studia medyczne, albo jak było na pierwszym roku, mam poważny problem z odpowiedzią. Mam dwie opcje, powiedzieć to co pierwsze przychodzi mi na myśl i zabrzmieć jak zbyt pewna siebie i przesadnie wyluzowana czy spróbować tak ubrać to w słowa, żeby brzmieć tak jak stereotypowy student medycyny powinien... Na szczęście należę do osób, które wolą być szczere niż brzmieć dobrze, więc prawie zawsze wybieram opcję nr 1. I rok, tak jak zapewne każdy inny, jest do przejścia. Co więcej, na mojej uczelni jest on całkiem przyjemny i zapewnia na tyle dużą ilość czasu wolnego, że starcza go na imprezy, sport, IFMSA, gotowanie(niektórzy lubią, ja jestem za leniwa :P), spot

II rok w pigułce - biochemia, fizjologia i patomorfologia.

Miałam poczekać z tym postem do wakacji, ale ponieważ mam trochę wolnego czasu (no dobra, wcale nie mam, ale tym większą mam ochotę na pisanie tutaj :P ), postanowiłam kontynuować tradycję i napisać podsumowanie przedmiotów z bieżącego roku. Ostrzegam, że pewnie znów się rozpiszę, jak w ubiegłym roku, ale postaram się pilnować i zawrzeć najważniejsze informacje bez zbędnej prywaty. BIOCHEMIA Jeśli komuś na pierwszym roku wydaje się, że anatomia jest trudna (ja od początku pisałam, że poza pierwszym miesiącem, dla mnie nie była), to niech lepiej przygotuje się na dużo "płaczu i zgrzytania zębami" na drugim roku. Może przemawia przeze mnie trochę niechęć do pewnych asystentów, ale przedmiot naprawdę nie należy do najprzyjemniejszych, ani lekkich. Obowiązującą literaturą jest najnowsze wydanie Harpera, oraz wybrane rozdziały z Angielskiego, wszystko jest szczegółowo opisane w pliku, dostępnym na stronie Zakładu. Jak to wszystko wygląda? W pierwszym semestrze odbywają się