Skip to main content

Serca, prowadnice i hormony, czyli kardiologia i endokrynologia.

Kardiologia. Oddział, z którym po raz pierwszy zetknęłam się w ubiegłym roku i dzięki temu, że trafiłam na zaangażowanego prowadzącego, po zakończeniu zajęć miałam poczucie, że naprawdę czegoś się nauczyłam. To między innymi dlatego, w tym roku, miałam wobec tych zajęć spore oczekiwania. Choć moja edukacja akademicka powoli dobiega końca, moja umiejętność osłuchiwania serca jest nadal na beznadziejnym poziomie, a niewielka liczba sytuacji, w których byłaby mi dane nad nią popracować, na pewno nie pomaga. Liczyłam więc na to, że przez 3 tygodnie ćwiczeń uda mi się trochę ten temat nadrobić. Wydawać by się mogło, że na oddziale pełnym pacjentów kardiologicznych, okazji będzie aż nadto. Niestety, tak się złożyło, że tym razem trafiliśmy pod opiekę profesora, który po pierwsze zajmował się głównie kardiologią interwencyjną, więc z badaniem pacjentów na oddziale nie miał za wiele do czynienia, a po drugie był naprawdę mało zainteresowany tym czy robimy coś sensownego w trakcie zajęć. W związku z tym, przez większość dnia musieliśmy organizować sobie czas samodzielnie lub dołączać do innych lekarzy, którzy najczęściej byli zbyt zajęci by poświęcać nam jakąkolwiek uwagę. Jedyny aspekt ćwiczeń, na który nie mogę narzekać to zabiegi, ponieważ mieliśmy spore szczęście i udało nam się zobaczyć kilka naprawdę ciekawych procedur, m.in TAVI czyli wymianę zastawki aortalnej z dostępu naczyniowego, dwa zabiegi zamknięcia przetrwałego otworu w przegrodzie międzyprzedsionkowej, a także procedurę mapowania serca w celu wykonania ablacją falami radiowymi u pacjenta z dodatkowymi pobudzeniami zaburzającymi pracę serca.



Radiologia i kardiologia interwencyjna doskonale pokazują jak ogromnego postępu dokonano w medycynie na przestrzeni ostatnich 100 lat, diametralnie zmieniając sposób postępowania w przypadku wad serca. Dawniej, u pacjenta z wadą zastawki bądź drożną przegrodą, jedyną opcją byłoby wysłanie pacjenta do kardiochirurga i wykonanie sternotomii, czyli chirurgicznego przecięcia mostka w celu uzyskania dostępu do klatki piersiowej, co wiązałoby się z rozległą operacją i pozostawieniem wielkiej blizny i metalowych szwów w mostku. Obecnie, w wielu przypadkach (nadal zdarzają się chorzy, u których konieczne jest otwarcie klatki piersiowej) jedynym śladem po zabiegu jest niewielkie nacięcie w pachwinie. Oprócz tego byliśmy obecni przy bardziej rutynowych procedurach, kilkunastu koronarografiach, zabiegach angioplastyki balonowej i stenowania, zarówno u chorych planowych jak i tych z ostrym zawałem serca. Niestety, w aspekcie podszkolenia się w badaniu przedmiotowym chorych kardiologicznych nie było już tak kolorowo, bo okazji do osłuchiwania pacjentów, mieliśmy bardzo niewiele. Jedyny przypadek, który zapadł mi w pamięć to pacjentka z książkowymi objawami stenozy aortalnej, które faktycznie doskonale było słychać, nawet dla mojego niewprawionego ucha. Tak czy inaczej, trzy tygodnie na oddziale, spędzone w takiej, a nie innej formie, były moim zdecydowanie stratą czasu. Żeby te zajęcia miały sens powinny być, albo skrócone, albo najlepiej inaczej prowadzone, co niestety można powiedzieć o całym szóstym roku.

W stosunku do zajęć na endokrynologii mam chyba jeszcze bardziej mieszane uczucia. Z jednej strony w końcu ćwiczyliśmy w dwójkach, a do tego w końcu mogliśmy się poczuć częścią zespołu, bo codziennie dostawaliśmy swoich pacjentów, których musieliśmy zbadać i opisać, dołączając obserwacje do historii choroby. Nasza prowadząca, choć trochę zakręcona, była bardzo sympatyczna, chętnie tłumaczyła i przypominała nam na co zwracać uwagę pod kątem nadchodzącego egzaminu praktycznego z interny i naprawdę aktywnie starała się zając nam czas, albo osobiście, albo angażując do tego swoją stażystkę, a kiedy już naprawdę nie było nic do zrobienia, po prostu puszczała nas do domu zamiast trzymać na siłę z zegarkiem w ręce. Z drugiej strony, jako że na oddziale jest całkiem sporo lekarzy, a ich praca w dużej mierze składa się z wypełniania papierów, w czym nie bardzo mogliśmy pomóc, było sporo siedzenia i nic nie robienia. Mimo tego, wtorki, środy i czwartki były generalnie produktywne. Poćwiczyliśmy mierzenie ciśnienia, usłyszeliśmy szmer skurczowy u jednego z pacjentów, zbadaliśmy kilka przepuklin brzusznych, powiększoną wątrobę, guz nadbrzusza i obejrzeliśmy kilka trepanobiopsji (procedura pobrania szpiku). Wszystko było przyjemnie, po czym przychodził piątek i obchody z profesorem, w których musieliśmy uczestniczyć. To dopiero była straszna strata czasu. Nie różniły się one specjalnie od tych na psychiatrii (narzekałam na nie w zeszłorocznym wpisie), duszne sale, co najmniej 10 lekarzy, pielęgniarki, 5-8 stażystów, około 20 studentów i tak wężykiem od sali do sali przez 1,5h, koszmar. Większość czasu spędzałam na korytarzu, bo w salach wyglądało jak na zdjęciu poniżej i było niemiłosiernie gorąco.



Co gorsza, jak zwykle nikt nie szanował naszego czasu, także o ile w pierwszym tygodniu wizyta faktycznie zaczęła się zgodnie z planem, tak w kolejnym tygodniu było to godzinę później, a w ostatnim przeszło 2h później, o czym oczywiście nikt nas dzień wcześniej nie uprzedził. Ba, nawet w dniu obchodu, ze wszystkich lekarzy z oddziału, mijających nas na korytarzu, kiedy siedzieliśmy i czekaliśmy, marnując czas na dzień przed egzaminem z chirurgii, żaden nie odezwał się ani słowem. Jeszcze gorzej wyglądały poniedziałkowe zajęciach w poradni, na które w pierwszym tygodniu pani profesor spóźniła się godzinę, później 20min spędziła organizując nam krzesła, mimo naszych zapewnień, że możemy postać, a jakby tego było mało, po chwili dołączyli do nas studenci z czwartego roku, więc trzeba było zorganizować jeszcze więcej miejsc siedzących. Gdy po kilkunastu minutach, do drzwi zapukała grupka ze stomatologii, byłam przekonana, że prowadząca straci w końcu cierpliwość, bo nasza była już na wykończeniu, ale ona tylko pokręciła głową i zaczęła ustalać przez telefon co oni tam w ogóle robią i gdzie ich odesłać. Cała ta sytuacja doskonale obrazuje podejście pani profesor do pracy, zero stresu, zero pośpiechu. Wydawać by się mogło że przy taki opóźnieniu, ilość czasu poświęconego na pacjentów ulegnie dramatycznemu skróceniu, żeby "nadgonić", ale gdzie tam. Pani doktor nie omieszkała omówić z nami każdego przypadku, wtrącając mniej lub bardziej związane z tematem anegdoty. Gdybym była pacjentem poradni to byłaby to chyba moja ostatnia wizyta w tym miejscu, ale z punktu widzenia studenta była to miła odmiana, jak już przebolało się konieczność czekania. Kolejny tydzień nie były nic lepsze, bo pani profesor spóźniała się 1,5h, dlatego postanowiliśmy z MS, że w następnym przyjdziemy po prostu godzinę później, żeby oszczędzić sobie bezsensownego czekania. Oczywiście, jak na złość, okazało się, że nastąpiła zmiana i wyjątkowo w ten jeden poniedziałek mieliśmy ćwiczenia z kimś innym, więc musiałam drastycznie skrócić moje poranne szykowanie się do wyjścia i biec na autobus, żeby nie spóźnić się na zajęcia. 
Koniec końców ta część bloku z chorób wewnętrznych podobała mi się dużo bardziej niż kardiologia, ale gdybym nawet wcześniej miała jakiekolwiek wątpliwości, to prawie dwa miesiące spędzone na oddziałach internistycznych szybko by je rozwiały, to zdecydowanie nie jest specjalizacja dla mnie. Jeszcze z ciekawostek pt.: "absurdy polskiego prawa", podczas naszego pobytu na oddziale zmarł pacjent. Sytuacja oczywiście przykra, ale wcale nie rzadka, więc wszyscy robili co do nich należy, aż tu nagle pojawił się problem. Okazało się, że dowód osobisty pacjenta, potrzebny do załatwienia formalności, znajduje się w depozycie na SORze, a członek rodziny, który się po niego zgłosił, usłyszał, że nie może go odebrać dopóki nie pojawi się jego właściciel lub nie napisze upoważnienia. Tak, zmarły właściciel.

Wspomniałam już w tekście o egzaminie z chirurgii. Był to drugi po pediatrii, a zarazem przedostatni w tym roku "duży" egzamin końcowy. W odróżnieniu od pozostałych nauka do niego była o tyle prostsza, że tajemnicą poliszynela jest fakt, że przygotowania do niego należy oprzeć o rozwiązywanie konkretnego zbioru zadań. Jego zaletą jest to, że w kluczu odpowiedzi podane są wyjaśnienia, co w teorii powinno ułatwić naukę. Niestety, w 9 na 10 przypadków nie mają one żadnego sensu i ograniczają się do treści na poziomie "To jest lampa. Ponieważ to jest lampa.", ewentualnie poszerzonych, w nieco bardziej irytujących przypadkach, o dodatkowy komentarz typu "Inni autorzy twierdzą, że to jest stolik, ale autor, w oparciu o swoje wieloletnie doświadczenie, utrzymuje, że jest to lampa.". No, ale cóż miałam zrobić, przemęczyłam się przez te 650 stron pytań, zdałam egzamin, a prawdziwej chirurgii nauczę się gdy rozpocznę trening specjalizacyjny.

Od jutra kolejny blok, psychiatria. Miejmy nadzieję, że tym razem nie będziemy musieli uczestniczyć w obchodach, bo jeśli tak, to zapowiadają się kolejne dwa tygodnie marnowania czasu na podpieranie ścian. Dobrze, że na zakończenie czekają mnie ćwiczenia na oddziałach, które znacznie bardziej lubię, najpierw medycyna ratunkowa, później chirurgia i na pożegnanie ortopedia, którą wskazałam jako swoją specjalność wybraną.


Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kierunek Wyspy, czyli droga do stażu w Wielkiej Brytanii.

Już za kilka dni rozpoczynam ostatni rok studiów, ale jako, że lubię planować swoją przyszłość z wyprzedzeniem, moje myśli wybiegają o prawie rok do przodu, do czekającego mnie po szóstym roku stażu podyplomowego. Pozostając wierną maksymie, będącej nazwą mojego bloga ["Be brave, dream big."], moje plany dotyczące stażu wymagają trochę więcej zachodu i przemyśleń niż wybór miasta i szpitala w Polsce. Już kilka lat temu, zaraz po rozpoczęciu studiów, zaczęłam interesować się możliwościami kształcenia się za granicą. Ktoś mógłby mi wytknąć, że to niepatriotyczne z mojej strony, ale dla mnie najważniejsze jest to, aby uzyskać jak najlepszą możliwą edukację, a to gdzie będzie się to odbywać jest dla mnie sprawą drugorzędną. Swoje rozważania rozpoczęłam od Kanady, ponieważ przy wszystkich absurdach dzisiejszego świata, robi ona wrażenie bardzo stabilnego kraju, z dobrze prosperującym systemem ochrony zdrowia. Niestety, dostanie się tam na specjalizację (staż odbywa się u nich w ra

I rok w pigułce - anatomia i histologia.

Wakacje trwają w najlepsze, ledwo wróciłam z rodzinnego wyjazdu, a zaraz czeka mnie kolejny, tym razem ze znajomymi. Dzisiejszy dzień spędzam odpoczywając, ale ponieważ pojawiło się kilka próśb, stwierdziłam, że spróbuję stworzyć post, w którym podsumuję pierwszy rok studiów. Za każdym razem, gdy ktoś pyta mnie jak wyglądają studia medyczne, albo jak było na pierwszym roku, mam poważny problem z odpowiedzią. Mam dwie opcje, powiedzieć to co pierwsze przychodzi mi na myśl i zabrzmieć jak zbyt pewna siebie i przesadnie wyluzowana czy spróbować tak ubrać to w słowa, żeby brzmieć tak jak stereotypowy student medycyny powinien... Na szczęście należę do osób, które wolą być szczere niż brzmieć dobrze, więc prawie zawsze wybieram opcję nr 1. I rok, tak jak zapewne każdy inny, jest do przejścia. Co więcej, na mojej uczelni jest on całkiem przyjemny i zapewnia na tyle dużą ilość czasu wolnego, że starcza go na imprezy, sport, IFMSA, gotowanie(niektórzy lubią, ja jestem za leniwa :P), spot

II rok w pigułce - biochemia, fizjologia i patomorfologia.

Miałam poczekać z tym postem do wakacji, ale ponieważ mam trochę wolnego czasu (no dobra, wcale nie mam, ale tym większą mam ochotę na pisanie tutaj :P ), postanowiłam kontynuować tradycję i napisać podsumowanie przedmiotów z bieżącego roku. Ostrzegam, że pewnie znów się rozpiszę, jak w ubiegłym roku, ale postaram się pilnować i zawrzeć najważniejsze informacje bez zbędnej prywaty. BIOCHEMIA Jeśli komuś na pierwszym roku wydaje się, że anatomia jest trudna (ja od początku pisałam, że poza pierwszym miesiącem, dla mnie nie była), to niech lepiej przygotuje się na dużo "płaczu i zgrzytania zębami" na drugim roku. Może przemawia przeze mnie trochę niechęć do pewnych asystentów, ale przedmiot naprawdę nie należy do najprzyjemniejszych, ani lekkich. Obowiązującą literaturą jest najnowsze wydanie Harpera, oraz wybrane rozdziały z Angielskiego, wszystko jest szczegółowo opisane w pliku, dostępnym na stronie Zakładu. Jak to wszystko wygląda? W pierwszym semestrze odbywają się